Mikor döntötte el, hogy vállalja a jelöltséget? Miért állt bele?
Igazából már LMP Országos elnökségi tagságom (2019 június – 2020 március) alatt felmerült bennem és párt vezetőségében is, hogy logikus jelölt lehetnék Kaposváron. Azt gondolom, integratív személyiség vagyok, aki viszonylag széles rétegeket, akár különböző hátterű, gondolkodású embereket is meg tud szólítani. Az elképzelés 2021 februárjában érett döntéssé.
Nem tart a kormánypártok, a kormánypárti médiumok karaktergyilkosságától?
Ez volt az egyik fő érv, ami miatt némiképp hezitáltam. Az előválasztás azért is jó eszköz, mert van idő edződni, nem kerül egyből, egyetlen ember a Fidesz karaktergyilkos gépezetébe. Azért a trollok már most is megtalálnak az Facebook-oldalamon, de úgy érzem, állom a sarat, s bízom benne, ha odajutok, egyedül is farkasszemet tudok nézni még a „szupertrollokkal” is akár.
Ha csak egy dolgot változtathatna meg, mi lenne az a választókerületben?
A tömegközlekedés. Legyen szó akár a városon belüli helyi járatokról, akár a falvakba járó helyközi járatokról, vagy a Budapestre és más távolabbi helyekre közlekedő távolsági buszokról, vonatokról. A gyaloglás és a kerékpár után a tömegközlekedés a legzöldebb közlekedési forma, sokkal környezetbarátabb, mint például az elektromos autó. Az lenne a cél, ha valahova nem gyalog vagy biciklivel megyünk, akkor a busz, vonat legyen a legjobb, leglogikusabb választás. Ehhez az kell, hogy megfelelő járatsűrűség legyen, és megfizethető áron álljon rendelkezésre a tömegközlekedési opció. Jelenleg mindkettővel vannak problémák.
Mit tart a választókerület legnagyobb problémájának?
Az elvándorlást, amelynek a túl kevés magasszintű munkahely a fő oka. Sírnivaló, hogy a legtehetségesebb fiatalok hagyják el folyamatosan a régiót, Budapestre, Győrbe vagy még messzebb, külföldre távozva. A kormány „összeszerelő” országot akar, és Kaposvár is ezt az utat járja. Ahhoz, hogy a jól képzett fiatalok itt maradjanak, nem futószalag melletti sormunkára van szükség elsősorban, hanem műszaki, informatikai, marketing állások sokaságára. A humánértelmiség részére pedig piaci alapon működő valódi médiára a kontraszelektált kormánypropaganda helyett.
Megválasztása esetén szánna feladatot előválasztási riválisainak?
Mindenképpen. Pintér Attilát kiváló szociálpolitikusnak tartom, Varga István sokat tehet a kultúráért, Bereczki Dávid pedig a fiatalokat ismeri valószínűleg mindannyiunknál jobban, így az ifjúságpolitika terén biztos kikérném a véleményét.
Hajlandó lenne visszalépni, ha közvélemény-kutatások valamelyik rivális nagy fölényét mérnék Gelencsér Attilával (vagy az esetlegesen a helyén induló, egyelőre ismeretlen kormánypárti jelölttel) szemben, viszont az előválasztáson Önt tartanák esélyesebbnek?
Elgondolkodnék rajta. Ugyanakkor fontos hangsúlyozni, hogy az előválasztáson is lehetőséget kell adni az embereknek, hogy a hozzájuk legközelebb állóra szavazhassanak.
Kérjük, fogalmazza meg a programját, vagy programtervezetét!
Állítsuk meg az elvándorlást, minőségi munkahely-teremtés a magyar vidéken, a hazai kkv-szektor erőteljes bevonásával-támogatásával. Csökkentsük a légszennyezettséget Kaposváron és a környéken. Ehhez elsősorban fűtés- és szigetelés-korszerűsítési támogatások kellenek. Követeljük a sajtó szabadságát! A jelenlegi adópénzből lélegeztetőgépen tartott cselédmédia helyett, valódi, független újságírásra, tévére, médiumokra van szükség. Valódi önkormányzatokat! A járvány alatt láttuk, hogy a kormányzat hogyan tudja egy tollvonással megnyirbálni a települések bevételi forrásait és hatásköreit. A megyei önkormányzatokat már a korábbi ciklusokban „kiherélték”. „Semmit rólunk, nélkülünk”, így szól az ökopolitika egyik alapállítása. Vissza kell állítanunk a valódi önkormányzatiságot!
Kaposvár volt már a lehetőségek, a virágok, a szökőkutak, sportos, zöld, stb. (Szita Károly és tanácsadói fantáziája kimeríthetetlen…) városa: Ön milyen jelzővel lenne elégedett, amikor Kaposvárt emlegetik?
A megvalósult lehetőségek városa. (Szendefy Mária ide kért egy szmájlit, rajtunk ugyan ne múljon: 😊)
Hogyan lehetne megállítani az elvándorlást és ezzel együtt az elöregedést? Ha lehet, a béremelést és a nagy, termelő gyárak idecsábítását hagyjuk meg a kormánypropagandának!
Sokáig még a nagyobb, termelő vállalatok idevonzása is gondot jelentett, szóval, az, hogy most megjelenik néhány ilyen, például az új török üveggyár, mindenképpen előrelépés. Ha azt akarjuk, hogy hosszabb távon is erős gazdaság, és ennek megfelelően elegendő és megfelelő színvonalú munkahely legyen Kaposváron és környékén, akkor a helyi kis- és középvállalkozásokat kellene sokkal nagyobb mértékben támogatni. Fontos az is, hogy az új, zöld, körforgásos gazdaságban más típusú munkahelyekre is szükség van, mint amit a hagyományos ipar biztosítani tud. Ha ebbe az irányba megyünk tovább, akkor sok környezetvédelmi szakmérnökre, megújuló energia szakértőre, kis léptékű, vegyszermentes mezőgazdaságban dolgozóra lenne szükség. A lokalizált, helyi szinten megvalósított megújuló energiatermelés sokkal rugalmasabb és sokkal több új munkahelyet teremt, mint egy központi erőmű, például Paks2.
El tudja képzelni, hogy megválasztása esetén Szita Károllyal érdemben együttműködik a város, a választókerület boldogulásáért? És, hogy Szita Károly hajlandó az együttműködésre?
Nyitott lennék az együttműködésre, remélem, Szita Károly is, de ezt nem tudom megítélni.
Mit tart a választókörzet kistelepülései legnagyobb problémájának?
Ebben a választókörzetben a falvak az agglomeráció részei, így a legfontosabb, hogy akik a városban tanulnak vagy dolgoznak, azok gyorsan, rugalmasan és viszonylag olcsón tudjanak Kaposvárra utazni tömegközlekedéssel. Az is fontos lenne, hogy akik nyitottak rá, azok megéljenek a mezőgazdaságból. Nem ezerhektáros nagybirtokokra van szükség a falvak körül, hanem több száz apró-közepes birtokra, ahol kisüzemi, adott esetben biomódszerekkel termesztik az élelmiszert. Az EU-s agrártámogatásokkal inkább ezt a modellt kellene támogatni, és akkor versenyképesebb is lenne, ráadásul a vidék sem néptelenedne el, válna „alvó” településhálóvá.
Melyik a kedvenc kaposvári sportcsapata?
Az 1. MCM-Diamant női röplabdacsapata.
Melyik darabot nézné meg legszívesebben újra a színházban?
A „Kartonpapát”. Nagyon komoly drámai helyzetet feszeget, mégis tele humorral, a színészi játék pedig parádés.
Melyik a kedvenc utcája Kaposváron?
A Noszlopy. A Szivárvány Kultúrpalota és a vele szemben lévő kávézók, sörözők, hangulatos utcaképet kölcsönöznek.
Mi a Zselic legmagasabb pontja és merre található?
Azt hiszem a Hindai bérc. Jártam ott párszor, egy magas betontorony jelzi a kiemelt földrajzi jelentőségét. (Való igaz, a Zselickisfalud melletti tetőn áll egy geodéziai mérőtorony, ám a legmagasabb pontja a Zselicnek a Hollófészek. Köszönjük Szendefy Máriának, hogy őszintén, saját kútfőből válaszolt, s nem a Google-ra támaszkodott!) – a szerk.)
Ön szerint hány potentát tud ollóval a kezében felsorakozni egy ötméteres, nemzeti színű szalag mögött, ha azt akarják, látszódjon a felirat a szalagon, s mindenki ki is tudja nyisszantani a saját darabkáját?
Az attól függ, hogy hány hónapra vagyunk a választástól. (Ide is jár a kért szmájli! 😊)
Kampányban négy helyszínen hány méter félkész járdát tud átadni, ha közben egy óvodába, egy kutyamenhelyre és egy idősek otthonába is el kell mennie mondvacsinált okokból fotózkodni?
Egyiket sem tervezem. Egy valódi politikusnak a problémákra és a megoldásokra kell fókuszálni, a fotókat meghagyom a celebeknek.
Szennában lakik. Mit tud a városlakók problémáiról, akiket képviselni akar a parlamentben?
Valóban Szennában élek, ott is nőttem fel. Kaposvárra jártam viszont gimnáziumba, és már több, mint tíz éve itt is dolgozom. Ide járok vásárolni, étterembe, színházba. Azt gondolom, mind a Kaposváron, mind a környező falvakban élők problémáit jól ismerem.
Egy zöldpárt képviselőjelöltje. Ugyanakkor úgy értesültünk, gyakran jár autóval. Nem érzi ellentmondásosnak a zöldpártiságot és az autóhasználatot?
Ha röviden akarok válaszolni: de! Mindazonáltal a faluban kizárólag gyalog közlekedem, ha Kaposszerdahelyre kell átmenni, akkor oda biciklivel. Budapestre gyakran járok vonattal. A napi munkába járást, ami cirka tíz kilométer dombra fel, dombra le még valóban nem sikerült kerékpárra vagy buszra váltanom. A buszt egyszer megnéztem, át kell szállnom hozzá, közel egy óra lenne a bejutás, biciklivel is körülbelül 50 perc, míg autóval negyedóra. Nyáron azért többször is bejövök biciklivel, ez az idén is így lesz.